VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Reflex: Čokoládové cédéčko
2010-02-18, Text: Pavel Maurer, Foto: Pavel Maurer

Z kdejakého časopisu na mne občas vypadne vakuově uzavřený pytlík kávy, koření či polévky v prášku. Je to fakt k jídlu, nebo si někdo dělá legraci?

Je skvělý marketingový nápad vždycky k jídlu? CD Choco Music, i když nevypadá, bylo.Nedávno jsem obdržel skutečnou bombu – to se nedá přehlédnout! Dodnes leží její části hrdě na mém stole: jedlá čokoládová CD Choco Music spojená s hudebním festivalem Struny podzimu. Ochutnal jsem bílé a hořko-mléčné cédéčko – a dalo se to sníst. Vonělo. Navíc výtěžek z prodeje těchto exkluzívních a vzácných čokolád jde ve prospěch konzervatoře Jana Deyla (zrakově postižení hudebníci). Čokoláda s příchutí květů jasmínu, máty, tropického ovoce či růžového pepře. Mňam! To je bohulibé mlsání. I když mi přesto v hlavě, a hlavně v žaludku visí otazník – a je to správně? Snědl jsem skutečně kvalitní čokoládu? Nebyl tam antrax? Kdo mi zaručí její expirační dobu? To tam kupodivu nikdo nepíše. Vidím jen monstrózně vyobrazená loga generálních partnerů, značky telekomunikačních, automobilových a bankovních gigantů. Ale kde je záruční list? Kde je informace, že mne nebude bolet břicho? Je to vůbec zákonné, poslat někomu jídlo bez udání doby použitelnosti? Jako marketingový nápad – skvělé. Teď jde o to, zda neplýtváme, a hlavně neporušujeme pravidla fair play? Kdo z příjemců tohoto neobvyklého dárku bude mít odvahu jako já – a sní ta čokoládová nádherně vonící cédéčka?

Bezpečné vzorky?
Co je k jídlu, to se přece jí. Nikde není značka – Nejíst! Nebezpečné životu! Já z principu ochutnám skoro všechno, co není zakázáno, ale jako normální člověk musím přiznat, že cokoli, co je jedlé a předloženo mně jako vzorek k ochutnání, dárek, direct mail, sampling, tak to má moji absolutní nedůvěru. Kdo už to měl předtím v ruce? Jak dlouho to kde leželo? Kolik masařek si na to sedlo a nakladlo neviditelná vajíčka? Není to náhodou nějaký zbytek neprodejné potraviny, kterou již nikdo nechce na pultech, a tak dostala komunikační agentura spásný nápad, jak surovinu na poslední chvíli rychle a účinně recyklovat? Čemu dnes věřit? A proč věřit?

Házím do koše
Vzorek šamponu z lifestylového magazínu bez váhání napatlám na zbytek vlasů, ale když na mne vypadne z časopisu reklamní žvýkačka nebo miniatura nápoje, letí bez milosti do koše. Co já vím, co tam je a jak dlouho? Znovu varuji – je třeba přemýšlet o našem bříšku. Nic jiného nemáme a to, co jíme, prakticky ovlivňuje veškerou naši pohodu, rozpoložení, náš život a smrt. Všechny skvělé nápady, jak využít potraviny v našem životě jinak, jak na sebe upozornit netradiční ochutnávkou, to je prima, ale ať je všechno fér. Ať je jasné, že hygienické normy jsou perfektně ošetřeny, že potravina není „nucený výsek“ anebo že nechytáme za pačesy poslední příležitost, jak prodat zlevněnou rybu v „akci“. To nakonec nikdy nedopadne dobře.

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Dobré jídlo je jako dobrý sex – čím více se vám ho dostává, tím více si ho žádáte.
Gael Greenová
Top
English