VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Glosa: Číšníci
2017-01-29, Text: Pavel Maurer

Vážení gastronauti,

číšník a číšnice, pan vrchní, servírka a vůbec obsluha v restauraci - to je asi nekonečné téma všude na světě! Pokud narazíme v restauraci na nevlídnou, ledabylou, či dokonce neurvalou obsluhu - většina z nás se tam už nikdy nechce vrátit. Podle mých dvacetiletých zkušeností, kdy sleduji hodnocení restaurací v oblasti kvality jídla, obsluhy a interiéru, jsem zjistil, že většinou, když návštěvník není spokojen s obsluhou - tak automaticky zhoršuje i své známkování jídla - nejméně o jeden stupeň k horšímu. Takže jinými slovy: Jídlo může být vynikající, kuchaři v kuchyni metají kozelce, ale špatná obsluha vám stejně zkazí chuť!

 

Na nedostatek kvalitního personálu si v poslední době stěžují téměř všichni. Posledně mi říkal jeden provozní, že když konečně sežene nějakou - alespoň trochu použitelnou pracovní sílu - první požadavky zní: "Kolik dostanu na bonusech? Kdy bude dovolená? A přes víkend se mi nechce do práce!" Co se týče jejich vzdělání v oblasti gastronomie či znalosti cizích jazyků, je to prý většinou bída s nouzí. 

 

Přitom všichni - my hosté i restauratéři - moc dobře víme, že zkušená, milá a aktivní obsluha je schopna nás u stolu přesvědčit, že si dáme předkrm, dezert, kávu, lepší víno nebo stopečku likéru na dobré zažití - i když jsme původně plánovali, že si objednáme jenom něco malého na zub! Kvalitní číšník nám snadno vysvětlí, že má dnes čerstvou rybu a že k ní bude jako předkrm vhodnější marinovaná řepa namísto našeho bloumání nad jídelním lístkem. Chytrý číšník nám nenabídne to nejdražší víno, aby vzbudil naše podezření, ale má vždy v záloze nějakou střední cestu, která je podpořena argumentem - cena/výkon.

 

Když cítíme, že si své práce váží, je hrdý na své znalosti a jedná s námi nepodlézavě, ale jako rovný s rovným - jistě to každý z nás ocení. Všichni se totiž rádi vracíme do podniků, kde potkáváme osobně třeba majitele, kuchaře nebo číšníky. Poznáváme je, někdy oni poznávají nás a zdravíme se jako známí. To je další úžasná věc, když vás pozdraví, pamatují si, že jste u nich párkrát byli a úplně největší vrchol profesionality je - když si dokonce vzpomenou, co vám naposled chutnalo a že pijete vodu bez bublin.

 

Dobrý číšník - to je požehnání pro restauraci i pro hosta. Važme si podniků, které jim věnují svoji pozornost a drží si stabilní personál. To pak funguje všechno perfektně nejen na place, ale i v celé kuchyni.

 

Tak, ať vám je v nadcházejícím roce dobře a hlavně "nejezte, nepijte a když to půjde - ani nežijte blbě!"

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Popíjej staré víno, chceš-li vesele stárnout.
Latinské přísloví
Top
English