VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Glosa: Co máme jíst?
2018-11-24, Text: Pavel Maurer

Vážení gastronauti,

rád bych vám dnes dal pár dobrých rad, jak se zdravěji stravovat. Konečně je to všeobecně oblíbené téma! Pořád někdo někomu doporučuje, co má a nemá jíst, a my si to se zájmem vyslechneme, jenže nakonec si stejně uděláme co chceme! Naše diety bývají spíše přechodného rázu a pak většinou zase upadáme do svého oblíbeného stereotypu: Rohlík, salám, svíčková. Dva vážení američtí nutricionisté - pan Mark Bittman a David Katz uveřejnili několik zajímavých poznatků s vtipným úvodem, že se jedná “O poslední konverzaci, kterou byste kdy chtěli slyšet o tom, jak jíst správně!” Jsou fakt vtipní ale přesní. Na otázku: Zda je lepší být vegetariánem, veganem nebo všežravcem? říkají, že vlastně ani jeden z těchto přístupů nebyl prokázán, jako že je dobrý nebo lepší pro lidské zdraví.
Doporučují jíst co nejméně před-zpracovaného jídla, na druhé straně ovšem radí, že třeba rajčata - jsou pro nás náš mnohem lepší tepelně upravená než syrová. Náš metabolismus z nich pak snadněji získává antioxidanty. No a pak je tady zásadní otázka: Máme si dávat velký pozor na to jaké jsou nápisy na obalech potravin? Kalorie, obsah tuků, cukrů? Odpověď je nasnadě: Nejlepší potraviny jsou většinou ty, co nemají žádný obal ani žádné etikety a nápisy. Ony jsou totiž samy sebou jedinou ingrediencí: avokádo, fazole, borůvky, brokolice nebo madle. V případě ale, když už se musíme zabývat tím, co je napsáno na obalech potravin, je tu takové pravidlo, že čím více tam je položek, tím hůř! Zvláště pak, pokud se jedná o různé chemicky se tvářící složky, konzervanty, přidaná barviva, cukry, oleje neznámého původu a též ingredience, jejichž jméno jsme ještě nikdy předtím neslyšeli. Tam bych byl raději dost ve střehu! Co tedy vlastně máme jíst? On to pořádně nikdo neví, ani tihle významní doktoři. Jedna malá rada tu však je: Trošku zeleniny, ovoce, celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy, semínka a pít čistou vodu na žízeň. Tohle vše může být dobré s rybami, mořskými plody i bez nich, s mléčnými výrobky i bez nich, s vejci i bez vajec, s masem i bez něj a s hodně i málo tuky. No, tak teď víte o svém správném stravování úplně “vše co jste chtěli slyšet a báli jste se zeptat” - vyberte si!
…A hlavně přitom
"nejezte, nepijte a když to půjde - ani nežijte blbě!"

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
U jídelního stolu je jediné místo, kde se první hodinu nikdy nenudíte.
Anthelme Brillat-Savarin
Top
English