VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Glosa: Jídelníček vrcholového sportovce
2018-12-16, Text: Pavel Maurer

Vážení gastronauti,

víte co jedí vrcholoví sportovci? Já jsem vyšpiónil jídelníček, s kterým vás moc rád seznámím. Ale pozor! Nesmíte se tím nechat moc ovlivnit! Většina z vás totiž, s největší pravděpodobností, nevydává tolik energie jako sportovec, který má denně trénink, a téměř každý druhý den trénink i zápas. Je to ale přesto zajímavé a tak si to, prosím, poslechněte - jen tak pro inspiraci. Denní plán je dostat do sportovního těla sužovaného extrémními fyzickými výkony několik tisíc kalorií, z čehož činí 25% cukry, 35% bílkoviny a 40% tuky. Co by si měl tedy dát supersporťák k snídani? Varianta číslo 1.: Tři vajíčka, v ideálním případě od slepiček, které žily venku. Kousek biokuřete nebo krůtí šunky. Vařenou nebo syrovou zeleninu, farmářské máslo nebo přepuštěné ghí s toustem nebo s bramborami. Dva kousky bezlepkového chleba, nebo ovesnou kaši, med, javorový sirup, borůvky nebo sušené brusinky. Ovoce, třeba banán.
Varianta 2.: Vařená ovesná kaše, protein v prášku, syrové nebo pečené ořechy. A třetí možnost: Tučný eko jogurt řeckého typu nebo jogurt z neslazeného kokosového mléka, protein v prášku, syrové nebo pečené ořechy. Oběd a večeře se skládají z těchto nutričních doporučení: Nejdříve maso na výběr: kuře či krůta z ekologického chovu, hovězí krmené výhradně trávou, divoká ryba (losos, platýz, pstruh nebo treska) a bio-vepřové. Vařená nebo syrová zelenina, pak ořechy, olivy, semínka, olivový olej. Nakonec farmářský sýr, nejlépe z ekologického zemědělství, ideálně kozí. Dále se může sportovec rozhodnout mezi sladkými bramborami neboli batáty, dát si rýži, quinou, celozrnné těstoviny, kukuřičnou tortilu nebo luštěniny. Pak jsou tam ještě svačiny, pokrmy, abych tak řekl, mezichodové, kde se často objevují potraviny jako avokádo, vejce.
Já nevím, jak vám, ale měl tenhle jídelní lístek nepřipadá nedostupný. Podstatné je, kolik do sebe nacpete tuků, bílkovin, cukrů a kolik toho denně naběháte. Klíč je v tom - nepřejídat se a dodržovat harmonii ingrediencí potřebných pro naše tělo. Jen pro vaši informaci, každý vrcholový sportovec má svůj speciální jídelní program šitý na míru. Tenhle jsem získal od Tomáše Satoranského, našeho jediného basketbalisty v americké NBA. Tam toho vypotí opravdu dost! Tak se inspirujte jen s mírou, protože tolik, co spořádá on, na to musíte mít skutečně speciální výkony i metabolismus!
Hezký víkend a hlavně "nejezte, nepijte a když to půjde - ani nežijte blbě!"

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
U jídelního stolu je jediné místo, kde se první hodinu nikdy nenudíte.
Anthelme Brillat-Savarin
Top
English