VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Glosa: Kde hledat kvalitní číšníky?
2014-08-02, Text: Pavel Maurer

Vážení gastronauti,

dnes se znovu vracím k oblíbené gastronomické noční můře - totiž úrovni obsluhy v restauracích. Nedávno jsem o tom ve své pravidelné glose hovořil a poslali jste mi mnoho zajímavých reakcí. Je vidět, že úroveň číšníků a číšnic je vděčné téma a - kde kdo - si  rád zchladí žáhu!

 

Jsou milováni i nenáviděni. Některé restaurace si své číšníky a sommeliéry přímo hýčkají. Moc dobře vědí, že zkušená obsluha přitahuje zákazníky a výrazně zvyšuje útratu. Jsou podniky, kde mají stabilní personál i více než deset let. Je jich ale bohužel jako šafránu. Většinou se spíše setkávám s tím, že si majitelé a provozovatelé restauračních zařízení stýskají - že prostě - nejsou lidi!

 

Například včera jsem večeřel v podniku, kde majitelka během jednoho dne vyhodila celý personál. Konečně přišla na to, že ji okrádali úplně všichni. Předevčírem jsem obědval s majitelem velmi dobře zavedeného podniku, který mi řekl, že má na place už jen a pouze členy své rodiny, protože nemůže najít kvalitní profesionální číšníky. Řekl mi, že pokládá novým číšníkům při přijímacím řízení tzv. "druhou nejlehčí otázku ze znalosti vína" A ta zní: Kde leží Bordeaux? Za dvacet let ještě nedostal ani jednou zcela uspokojivou odpověď. V nejlepším případě si prý adepti vzpomenou, že tato nejslavnější vinařská oblast na světě leží někde ve Francii. Nedalo mi to, abych se mistra kuchaře a majitele prosperujícího hotelu nezeptal - jaká je tedy ta tzv. "první nejlehčí otázka ze znalosti vína?" Ta zní: "Kde leží Morava?" …jenže to už beru spíše jako nepovedený bonmot zoufalého restauratéra, který nemůže najít ani relativně vzdělaný personál.

 

Gastronomické znalosti jsou nezbytné! Zákazník je dnes náročnější! Chce vědět, co má na talíři. Prahne po tom, odkud pocházejí ta pečená prasečí ouška? Zda sýr je z beskydské farmy a jehněčí kýta ze Šumavy či z Nového Zélandu. Chce znát životopis surovin, zvláště pak v lepších podnicích, kde platí za jídlo o dost více než v závodní kantýně. To vše může být napsáno v jídelním lístku, ale úplně nejlepší je, když nám to sdělí personál ústně. 

 

Největší potěšení je číšník, který přesně popíše jídlo, doporučí k němu vhodné nápoje a navíc to pak přinese z kuchyně v rozumném čase a nepopleteno. Vždy jsem unesen z číšníků, kteří si dokonce pamatují, kdo si co objednal a také to bez ptaní postaví přímo před něj jak se patří. Jenže - kde je hledat? To vám dnes opravdu nepovím!

 

Krásný víkend - a prosím vás - "nejezte, nepijte a když to půjde, ani nežijte blbě!"

 

Pavel Maurer, grand-restaurant.cz

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Láska je omáčka, která teprve dá každému masu chuť.
Francouzské přísloví
Top
English