VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Glosa: Nejlepší restaurace
2017-12-02, Text: Pavel Maurer

Vážení gastronauti,

 

včera byly vyhlášeny nejlepší a nejzajímavější restaurace v naší zemi na základě toho jak je známkovali nezávislí hodnotitelé v celorepublikové anketě Grand Restaurant. Můj gastronomický průvodce existuje na trhu již 20 let, a tak bych vám dnes rád prozradil několik informací ze zákulisí.
Nemůžeme se srovnávat se slavným stoletým Michelinem z Francie, který je nejprestižnějším průvodcem na světě, ale například americký průvodce Zagat mne inspiroval především ve způsobu hodnocení - totiž, že nehodnotí odborní inspektoři, ale normální lidé, běžní návštěvníci restaurací.
Letošní vydání vychází již po dvaadvacáté a ve vší skromností vám sděluji, že je v naší zemi nejstarším a nejdéle fungujícím projektem tohoto typu.
Nechceme a ani se nemůžeme srovnávat s různými konkurenčními projekty na našem lokálním trhu, jako je 4Square, Restu, Zomato či oblíbený Tripadvisor. Každý máme svoje specifické způsoby hodnocení. Každý máme své silné i slabé stránky. Vůbec nemíním jít do podrobností, ale protože znám dost zákulisních detailů z tohoto světa, které nejsou často publikovány, chci vám, vážení posluchači, říci pár zajímavostí, se kterými se nejspíš potýká každý, kdo vydává podobného průvodce - ať je to mezinárodní kolos nebo turistická nabídka z Moravsko-slezského kraje. Za prvé je třeba počítat s tím, že kolem 20% hlasů pochází od “škůdců”. Jsou to neobjektivní, zaujatí nebo finančně spříznění hodnotitelé a nebo samotní restauratéři, kteří se hlásí pod falešnou identifikací, sobě přihrávají jedničky a soupeřovi přes ulici samé koule! Pak tu jsou profesionální agentury, jež se nechávají najmout za mzdu a vytvářejí fiktivní hodnocení, komentáře od neexistujících avatarů a další podrazy. Samotný systém hodnocení - a to podotýkám, že i u těch nejprestižnějších světových značek - v sobě vždy nese možnost chyby. I v případě nejpoctivějšího hodnotitele či experta, existuje lidský faktor, tedy moment omylu či totální smůly. Sám jsem několikrát zažil, že i v nejlepší restauraci se kuchařovi omylem utrhla ruka se solí, že jej včera opustila žena a má “den blbec”, že vás obsluhuje číšník, který prohrál v kartách deset tisíc a nenávidí sebe i celý svět. Já tvrdím, že by se to v těch nejlepších restaurantech stávat nemělo, ale stane se. Jsme přece jenom lidi. A věřte tomu, že podle Murphyho zákonů průšvih přichází právě v ten jediný den, kdy do podniku zavítá hodnotitel nebo inspektor a nebo třeba já. Já jsem ale již připraven na všechno a v případě restaurací, které opravdu stojí za pozornost, tam je třeba dát jim druhou i třetí šanci, aby potvrdili, že náhodný lapsus byl opravdu nebetyčná smůla a ne běžná praxe. Pak je, podle mého soudu, hodnocení férové a správné. A dá se na něj - při výběru nejlepších restaurací na světě - téměř stoprocentně spolehnout!

 

Hezké prázdniny a hlavně "nejezte, nepijte a když to půjde - ani nežijte blbě!"

 

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Láska je omáčka, která teprve dá každému masu chuť.
Francouzské přísloví
Top
English