VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Glosa: Snídaně sportovce
2016-08-13, Text: Pavel Maurer

Vážení gastronauti,

myslím, že lékaři, dietologové, nutriční poradci, ale i my - kulinární amatéři - se určitě shodneme v jedné věci - snídaně je důležitá a pokud se pořádně a správně ráno nenajíme, nestojíme za nic po celý den! Můj oblíbený gastronomický časopis Tapas se loni dotázal nejslavnějších sportovců na světě na jejich typickou snídani. Nevím jak teď na olympiádě v Riu, ale já vám nabízím pro inspiraci, co si dávají olympijské hvězdy a vrcholoví sportovci každé ráno po celý rok.

 

Tak, například fotbalista Cristiano Ronaldo každé ráno vypije sklenku mléka s kakaem. Pak už si podle situace dá třeba cerealie, ovoce, palačinky, tousty nebo koláče. Ale kakao a také čerstvá pomerančová šťáva - to je pro něj zákon. Tenisová jednička Roger Federer snídá ovocnou šťávu s kapkou octa, kávu, cereálie a lupínky s malinovým sirupem. Vše musí být bezpodmínečně domácí výroby. Nedávno zesnulý nejslavnější boxer světa Muhammad Ali prý po těžkých zápasech snídal 12 vajec, dva steaky a zmrzlinu. Naproti tomu pilot Formule 1 Felipe Massa, který váží pouhých 59 kilogramů, snídá každý den velkou mísu obilných cereálií s mlékem. Ale občas nepohrdne ani klasickou anglickou snídaní: tedy vajíčka, klobásky, slanina, fazole, žampióny. Nejrychlejší sprintér na světě Usain Bolt začíná den s “Johnnyho dortíky”, což je vařené těsto z mouky, vody a másla nebo si dává výrazně solenou rybu s karibským ovocem. Jeden z nejslavnějších basketbalistů všech dob Michael Jordan má vlastního kuchaře a výživového poradce, prý ale občas po ránu ujíždí na špagetách a když hrál v New Yorku, tak rád snídal hovězí stejk s bramborovou kaší. Jedenáctinásobný světový šampion v surfingu Kelly Slater miluje energií překypující semínka chia - neboli šalvěj hispánskou. Spolu s kokosovým mlékem, bobulemi a oříšky jsou základem jeho ranní stravy.

 

Jak slyšíte, až na určité extrémní výjimky většina sportovních hvězd má ve svém snídaňovém menu často kakao, čerstvé ovocné šťávy a celozrnné obiloviny.

 

Nevím, co snídáte vy, ale určitě je nutné sladit jídelníček s fyzickou zátěží. Pokud sedíte celý den v kanceláři, asi to s kaloriemi nemusíte moc přehánět. Ale pokud hodně sportujete nebo pracujete fyzicky, určitě je potřeba dát si k snídani něco výživného a zdravého. Doufám, že vaší inspiraci osvěží i těch pár příkladů od světových sportovních superhvězd! Tedy kromě těch stejků a dvanácti vajec…I když, kdo ví, co komu nakonec nejvíc pomůže k vrcholným výkonům?

 

Tak dobrou chuť - a prosím vás, hlavně - nesnídejte ani nežijte blbě!

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
U jídelního stolu je jediné místo, kde se první hodinu nikdy nenudíte.
Anthelme Brillat-Savarin
Top
English