VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Glosa: Sůl nad zlato
2018-03-18, Text: Pavel Maurer

Vážení gastronauti,

 

patříte k těm, co si rádi trochu víc přisolí polívčičku? Nebo snad dokonce k takovým ignorantům, kteří hned jak nafasují talíř s jídlem, tak, aniž by vůbec ochutnali jaké to je, rovnou se natáhnou po slánce a pepřence - a už to tam ládují podtlakem? Tak já vám zkazím radost: To je špatně! Přemíra soli sice není tak nebezpečná, jako přemíra cukrů, ale stejně dost škodí! Většina obyvatel Česka solí dva až třikrát víc, než je zdrávo. Vysoká spotřeba soli má za následek  růst krevního tlaku, vyšší riziko srdečního infarktu, mozkové mrtvice a cévních chorob. Vyšší spotřeba soli vyvolává žízeň a zvyšuje chuť na slazené nápoje, přispívá tedy nepřímo i ke zvyšování hmotnosti. Pokud by se podařilo snížit spotřebu soli denně na 5 gramů na osobu, globálně by se zabránilo asi jednomu a půl miliónu úmrtí na nemoci srdce a cév. Tuto neděli končí celosvětová kampaň, do které se zapojila i Hygienická stanice Hlavního města Prahy. Má podtitul 5 cest k 5 gramům a nabízí pět způsobů, jak snížit konzumaci soli.


Zjednodušeně řečeno, pět cest k pěti gramům znamená: Vzdělávat obyvatelstvo o nebezpečí vysokého příjmu soli. Informovat kolik soli je v různých potravinách. Zapojit výrobce a motivovat je k redukci obsahu soli všude tam, kde je to technologicky únosné. Trvat na označování potravin, na uvádění výživových hodnot, aby se spotřebitelé mohli kvalifikovaně rozhodnout co si dají do pusy. Motivovat vedoucí a kuchaře školních a závodních kuchyní, aby nabízeli pokrmy s nižším obsahem soli.  A navíc každý z nás může doma - ve své rodině, postupně měnit stravovací a nákupní zvyklosti.  Omezit konzumaci sušených, konzervovaných a nakládaných potravin, neboť zde sůl funguje jako konzervant a je jí v takových výrobcích velké množství. Omezit konzumaci slaných potravin jako jsou třeba uzeniny, slané pochutiny, chipsy různé lupínky apod. Vyhnout se potravinám, na kterých je sůl viditelná (solené tzv. pivní rohlíky, housky, preclíky či krekry. Nepoužívat průmyslově vyráběné kořenící směsi, protože obsahují velký podíl soli. Postupně snižovat obsah soli v e všech pokrmech a nahrazovat sůl přirozeným kořením, zeleninou či bylinkami. Měli bychom také omezovat či dokonce postupně znemožňovat dosolování jídla tím, že odstraníme slánky ze stolu. To už je ale pro mnohé z vás asi dost “silná káva”, že? Ale věřte mi, dobré jídlo, připravené kvalitním kuchařem - tak to by již žádnou - dokonce ani špetku soli - nemělo potřebovat.  

 

Tak dobrou chuť a hlavně "nejezte, nepijte a když to půjde - ani nežijte blbě!"
 

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Dobré jídlo je jako dobrý sex – čím více se vám ho dostává, tím více si ho žádáte.
Gael Greenová
Top
English