VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Glosa: Tohle alarmující svědectví zboří spoustu mýtů o zdravé stravě
2013-07-28, Text: Pavel Maurer
Asi před měsícem vyšla kniha, která značně rozbouří naše vnímání jídla a výživy vůbec! Investigativní novinářka Jo Robinsonová velmi zkušeně srovnává současný dosti příšerný jídelníček s tím, co jedli naši prapředkové před desítkami tisíc let.

Podrobným výzkumem prokázala, že naše dnešní stravovací návyky jsou špatné a že neandertálci a kromaňonci, tedy, pokud si pamatujete ze školy, takzvaní sběrači a lovci, si debužírovali díky skvělé nutriční výživě, která divoce rostla všude kolem nich.

Autorka nás zahrnuje spoustou nových vědeckých poznatků. Například, že bobuloviny, tedy rybíz, angrešt, maliny nebo brusinky, mají až čtyřikrát více antioxidantů než většina jiného ovoce, desetkrát víc než většina zeleniny a dokonce čtyřicetkrát víc než cereálie. Dále třeba, že menší rajčata jsou výživnější než větší a že červená jsou lepší než žlutá. Listy červené řepy mají mnohem vyšší nutriční hodnotu než řepa samotná.

Mrkev je kupodivu výživnější, když je vařená, protože má více aktivních látek, které působí proti rakovině. Neplatí tedy, že čerstvé je vždy zdravější! Některým plodům nedělá dobře, když je vyndáte z mrazáku a necháte zvolna roztát. Ztrácejí vitamíny. Raději je zmražené hoďte rovnou na pánev.

O tom všem je knížka, která se v angličtině jmenuje Eating on the Wild Side, volně přeloženo Jezte divoce nebo taky Porušte ustálená pravidla v jídle.

Jde o alarmující svědectví, které zboří spoustu mýtů o naší takzvané zdravé stravě. Od doby, co se naši předkové asi před 10 tisíci lety rozhodli být zemědělci a farmáři, začaly se z pěstovaného ovoce a zeleniny vytrácet nezbytné živiny.

Extrémem dneška je, že jíme potraviny, které nemají ve srovnání s minulostí téměř žádné hodnoty. Zato obsahují zbytečně moc cukrů, tuků a škrobu. Jenže ono nám to chutná, a tak se našim zvrhlým a nezdravým požadavkům v průběhu historie přizpůsobila i zemědělská výroba. Mnohdy se pěstuje hlavně to, na co má chuť náš mlsný jazýček, namísto skutečně zdravých produktů.

Autorčino doporučení zní: Jezte více bobulovin a vše, co má zelené a červené listy. A konečně, ovoce a zeleninu konzumujte i se slupkami, pokud víte, že nebylo použito příliš chemie. Budete zdravější a méně unavení.

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Dobré jídlo je jako dobrý sex – čím více se vám ho dostává, tím více si ho žádáte.
Gael Greenová
Top
English