VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Glosa: V naší zemi by číšníci měli umět česky!
2019-04-20, Text: Pavel Maurer

Vážení gastronauti,

 

minulý týden jsem po dlouhé době zašel do jedné pražská velmi luxusní restaurace na večeři. Noblesní restaurant je umístěn v mezinárodním krásném hotelu, kde přespala nejedna světová celebrita. Ne, že by zrovna tahle informace byla pro mne důvodem se sem přijít najíst, to mnohdy bývá spíše zavádějící image než skutečná pravda. Nicméně, od restaurace v pětihvězdičkovém hotelu se tak jako tak očekává vynikající gastronomie a špičkový servis. Konečně, tato vysoká kvalita je také dost výrazně znát na konečných cenách. Malá sklenka vína stojí dvě stovky, láhev minerálky stopadesát a to jste si ještě nedali nic k jídlu. Mne a manželku ten večer obsluhovala mladá Portugalka, jedna nejspíš Ukrajinka nebo rozená z Balkánu a kasíroval nás Pakistánec. Neobávejte se, že bych se teď snad začal národnostně či rasově vymezovat, to je mi dost cizí. Ale když mi oznámila servírka, že nám přinese meníčko v češtině, ale že nerozumí česky, a tak úplně neví, jak jí popíšeme, co si budeme objednávat. Ubezpečil jsem ji, že se pak vyjádřím v angličtině, aby se uklidnila. Pak přinesla další milá dívenka předkrm a jak je v lepších podnicích zvykem, pokusila se nám popsat, co máme na talíři. No, pár česky, spíše slovansky znějících výrazů se je podařilo nějak sesmolit dohromady, ovšem nakonec zasekla na tom, že netuší, zda skořicových posyp se řekne: Prach, powder nebo dust? No, co vám budu povídat, byla to velká legrace! My jsme samozřejmě rozuměli, co se nám snaží říci. Mladá děvčata byla milá, ale víte - v tak drahém a luxusním podniku neplatíte ty nehorázné sumy pouze za kus na-designovaného mořského ďasa na talíři, ale také za perfektní obsluhu. Tu totiž mnoho hostů navštěvující podobné super-restauranty velmi striktně vyžaduje. Často zde mají schůzky třeba s významnými klienty, někdy pořádají oslavu významného výročí a někdy jsou to prostě jen snobové nebo perfekcionisté, co chtějí mít vše dokonalé. Ale to je vcelku jedno, kdo jsou. Podstatné je, že hosté mají právo být profesionálně obslouženi. Já určitě nejsem xenofóbní vůči cizincům, ale jsem přesvědčen, že v naší zemi má číšník s českým hostem hovořil naší řečí i když jsme v hotelové restauraci. Pokud neumí česky, rozhodně nemá co dělat v sekci služeb, a navíc v případech, jež jsou, jak jsem se zmínil, draze zaplaceny, tak - potom - už vůbec ne!

 

Hezký víkend a prosím vás - pokud to půjde:  "nejezte, nepijte, ani nežijte blbě!"

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
U jídelního stolu je jediné místo, kde se první hodinu nikdy nenudíte.
Anthelme Brillat-Savarin
Top
English