VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Glosa: Zase spropitné
2018-11-18, Text: Pavel Maurer

Vážení gastronauti,

tak tu zase máme na talíři to zpropadené spropitné! Vždyť víte co myslím? Tringelt, dýško, tip, …prostě peníze, které většinou taháme z kapsy velmi neochotně, abychom odměnili celý personál za to, že jsme byli v restauraci rádi! V naší zemi je zvykem trochu zachrastit s drobnými a zaokrouhlit částku pár korunami, destikorunami, v nejlepším - ovšem spíše ojedinělém případě - i vyšší sumou. Obvyklých - evropských - 10% jako vyjádření spokojenosti, to se v naší kotlině  moc často nestává! Přesto přezevšechno nám naše turbulentní doba přináší další varianty, jak sáhnout hlouběji do peněženky!
Některé pražské luxusnější podniky si v poslední době účtují tzv. “automatické” spropitné, když skupina hostů čítá více než 7 nebo 9 osob.
Nebudu je jmenovat, ale přibývají! Nenáviděné “povinné” dýško odůvodňují tím, že obsluha se musí věnovat prakticky pouze jednomu stolu s velkou skupinou a tím pádem je to pro podnik “pracant navíc”. No, pojďme věřit, že se nám obsluha bude za ty peníze skutečně plně věnovat. Jedna posluchačka mi nedávno napsala dosti zděšený dopis, že byla na večeři s rodinnou o 9 osobách a její povinné spropitné činilo 2.230 korun! To není málo, zvláště pak, kdy to ona osoba vůbec nečekala, ani si toho na účtu nevšimla a navíc dala personálu ještě další dýško v hotovosti. Když se obrátila na tuto velmi prestižní restauraci druhý den, bylo jí sděleno, ať se podívá na internetové stránky, kde mají napsáno, že skupinám automaticky účtují 12,5 procenta k celkové útratě. A že si toho nevšimla? To je její chyba! Tak si představte situaci, že pozvete svoji čtyřčlennou rodinu, k tomu babičku, dědu, strejdu a synovce na slavnostní večeři a podnik vám nakonec - bez výstrahy - připíše ještě přes 1000 korun navrch, protože to je ta povinná procentuální diškréce, zato, že se o vás museli trochu víc starat! Bože, kolik je asi restaurací v naší zemi, jež by byly vděčny, že si někdo objedná stůl pro víc lidi, kteří něco slaví a rádi se trochu rozšoupnou! Jenže, některým podnikům to není dost a tak hosty nakonec ještě potrestají a napaří jim povinné spropitné! Že tuto - celkem neobvyklou informaci - má zákazník, který si rezervuje stůl, dostat okamžitě ústně a na férovku, to je přece jasné a slušné. Odvolávat se na odkaz na webu je trapárna, …naší povinností přece není detailně studovat restaurační stránky. A navíc, přiznejme si otevřeně, že informace o tom, že člověk má platit něco - nečekaného navíc - bývá shodou zvláštních okolností - napsána většinou tím nejméně nápadným malým písmem úplně někde vzadu!

Hezký víkend a hlavně "nejezte, nepijte a když to půjde - ani nežijte blbě!"

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
U jídelního stolu je jediné místo, kde se první hodinu nikdy nenudíte.
Anthelme Brillat-Savarin
Top
English