VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Reflex: Jak hodnotit restaurace I
2009-06-18, Text: Pavel Maurer, Foto: isifa.com

Tuhle otázku dostávám často. Jak vlastně poznám (kde se ve mně bere ta drzost a odvaha), že zrovna tahle restaurace je dobrá, že stojí za to ji doporučit ostatním a nebát se, že si uříznu ostudu? Přiznám se, že je to fuška!

Těch podniků, které vykazují standardně neměnné výkony, je totiž opravdu velmi málo. Kolísavost výkonů je bohužel mnohem častějším jevem. Podniků, kde je to vždy stejně dobré, není mnoho. A záměrně používám výrazu „dobré“, nikoli vynikající, výtečné atd., protože dobré často postačí. Hlavně když stejně. Nekolísat! To cením nejvíce. Podle statistických výzkumů oceňují návštěvníci gastronomických zařízení jednoznačně i průměrnou kuchyni, normálně milou obsluhu, ale když je to tak vždycky. Extrémně omračující výkony, milou obsluhu vystřídanou podprůměrem – to neodpustí žádný zákazník a očerněna je okamžitě celková pověst podniku. Hospůdky a restauranty, kde se host nejdříve musí pídit, zda u výčepu stojí Franta a v kuchyni vaří směna s kudrnatým šéfkuchařem – to je špatně. Dobrá hospoda by měla podávat stejný výkon, ať má službu Standa, nebo Karel! Dosti teorie. Abyste to lépe poznali, uvedu několik profesionálních tipů a otázek, jež byste si měli položit při osobním hodnocení restaurací.

Dobrý číšník může ovlivnit nejen výběr jídla, ale i celkovou atmosféru večera

1. Telefonicky si objednáváte stůl: Je ten hovor příjemný, nebo nervózní číšník cinká nádobím, pozdraví na půl pusy a pospíchá s rezervací?

2. Když vejdete dovnitř, voní to tam, nebo cítíte přepálený olej a od oken vám mávají kouřem zažloutlé záclony? Někdo vás přivítá a doprovodí ke stolu, nebo čekáte, až když už se tedy sami hrnete ke stolu, vyhodí vás jinam, protože tvrdí, že tento evidentně volný stůl má „neviditelnou“ rezervaci?

3. Tak už konečně sedíme: Vloží ženě menu dříve do rukou než muži? Informují vás, jaká je specialita, nebo nabídnou jídlo dne? To nemusí dělat jen exkluzívní restauranty, ale denní nabídku může vhodně propagovat každá obyčejná krčma. Někdy stačí i dvě tři jídla, hotovky. Hlavně když jsou čerstvé, že? Měli jste dost času (ne však příliš), abyste si pročetli jídelní lístek? Pozor! Nevrlá obsluha může již na začátku stolování totálně ovlivnit váš výběr jídla a celkovou náladu u stolu!!!

4. Obsluha, ó Bože, jak nesmírně je to důležité: Cítíte se s nimi dobře? Jsou zpocení, nebo příliš navonění? Chovají se stejně ke všem lidem u stolu? Nabídli vašemu pejskovi vodu? Dokáží si zpaměti vzpomenout alespoň na část meníčka a neběhají s každým vaším dotazem – že se musí zeptat kuchaře, jestli jsou ryby čerstvé, nebo mražené ...? Pamatují si, kdo si co objednal? Skvělí číšníci jsou schopni okamžitě odhadnout vnitřní atmosféru vašeho stolu a dle toho přizpůsobit své služby. Nepřehánět přílišnou familiárnost vůči vašemu partnerovi, nebo se naopak snažit profesionálně pomoci při výběru jídel. Poznat, zda si chcete povídat trochu více, nebo vůbec. Mistři svého oboru dokáží dokonce odhadnout, co si kdo dá (viz: Obsluhoval jsem anglického krále), nebo alespoň prosadit, vhodně doporučit.

5. Jak je sepsán jídelní lístek: Zmatek, mnoho slov, desítky mas a ingrediencí, v nichž se každý host okamžitě ztratí, většinou bohužel také kuchař. Tajemné, nic neříkající názvy se spoustou neznámých/nepřeložených výrazů – špatně!

6. Jídlo a pití: Voní? Je přitažlivé pro oči? Odpovídá alespoň přibližně tomu, co jsme objednali? Chutná?

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Láska je omáčka, která teprve dá každému masu chuť.
Francouzské přísloví
Top
English