VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Metro: Nevidomá
2017-08-30, Text: Pavel Maurer

Už pár let si dopisuji s jednou ženou, která pracuje jako nevidomá lektorka “Přátelských míst”. To jsou místa, kde se obsluhující personál umí správně a ohleduplně chovat vůči lidem slepým, hluchým, velmi starým nebo nějak jinak handicapovaným. Ať už jde o úřad, pojišťovnu, muzeum nebo restauraci, přiznejme si upřímně, že většina z nás v podobných situacích vůbec neví, co má dělat. Buď v dobré vůli zmatkujeme a spíše vše komplikujeme a nebo naopak postiženého člověka urážíme tím, že mu chceme pomoci tam, kde on to ovšem vůbec nepotřebuje a naopak chce světu ukázat, že to zvládne sám. Nevidomá lektorka mě zásobuje historkami, jaké zažívá neustále katastrofální historky v restauracích. “Že číšník třeba nepomůže s židličkou, neupozorní na slánku na stole, pohybuje se příliš tiše a nebo dává na stůl talíř zrovna ve chvíli, kdy se nevidomý host chce něčeho napít. Srážka! atd.” Nebudu dále popisovat, schválně si sami vyzkoušejte jít do restaurace, objednat si a pak už jen zavřít oči a vše ostatní dělat poslepu. Šaty v omáčce, rozlité pivo, popálený jazyk asi budou patřit k běžným lápáliím. Abych byl upřímný, nedokážu si představit, že při současném absolutním nedostatku kvalifikovaného personálu v pohostinství a hotelech, tak že by se nějaký provozovatel chtěl ještě zabývat speciálním školením pro tyto situace. Nenapadá mne nic jiného, než že v případě restaurace, asi nejjednodušší bude, aby nevidomý návštěvník prostě vysvětlit svému číšníkovi co a jak, trochu si jej bleskově proškolil a on - pokud to nebude úplný ignorant - určitě vyjde maximálně vstříc. Pokud ne, pak je tupec a ať jde raději dělat něco jiného!

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Muži se v lásce často chovají jako v restauraci. Objednají si jídlo podle jídelního lístku a potom šilhají na sousedův stůl.
Anonym
Top
English