VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Metro: Past na turisty
2013-07-24, Text: Pavel Maurer
   Pavel Maurer - špagety

Všichni společně nenávidíme jednu věc - když nás někdo v restauraci napálí! Jelikož je doba dovolených a prázdnin, velmi často se nám právě tohle stává v zahraničí. Většinou totiž neumíme místní jazyk, neznáme lokální zvyklosti a často vůbec netušíme rozdíly v jídle pro domácí a tzv. "menu pro turisty". Mnohdy se tak ocitáme ve vyfešákovaných pastích, kde nám usměvaví restauratéři nabízejí nejhorší jídlo za nejvyšší ceny a v úpravě, že by to místní obyvatel nedal ani svému psovi. Neplatí to samozřejmě vždy o každé zemi, ale rád se s vámi podělím alespoň o několik malých rad, na co si dát pozor.

Pokud se pohybuji v přímořských oblastech, jsou pro mne vždy podezřelé podniky, kde se jídelní lístek skládá z fotografií pokrmů. Také mne příliš neokouzlují podniky s širokou nabídkou delikates "od Bacha po Vlacha". Ti většinou neumí pořádně vůbec nic. Ryby si dávám v restauracích situovaných poblíž moře, maso zase raději ve vnitrozemí. Ryby si nechávám vždy přinést ukázat. Pokud je personál až příliš zdvořilý, umí hovořit mnoha světovými jazyky a placení naháněči mne lákají už z ulice, jsem ve střehu. Restaurace, co vypadají poměrně omšele, o jejich zeď se opírají oprýskané bicykly či zaprášené skútry místňáků - tam je to většinou sázka na jistotu. Jejich menu jsou krátká, většinou psaná či prezentovaná pouze v dialektu, mají zavírací hodiny v době horka-siesty, jedná se o rodinné podniky a k turistům se tu chovají slušně, ne však podlézavě.

Vybírat podle á la carte je pro neznalého našince spíše nebezpečné. Mnohem jistější je zeptat se na denní nabídku, prostě co mají na sporáku čerstvě uvařeno, jaké je denní menu. Pokud nerozumíte lokálním popisům jídla, požádejte, ať vám jej ukáží. Pokud jsou to dobří kuchaři, nestydí se vás zavést do kuchyně či hrdě předvést jak jídlo připravují.

Věřte své intuici. Nenechte se okouzlit krásným interiérem a přitažlivými servírkami. Důležitější je "casting" (konkurs) na rybu a prase, ne na design personálu a restaurace.

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Copak jestli je to zdravý, na to lidi kašlou, lidi mají rádi, když je to hlavně dobrý, pak řešej až, jestli je to zdravý…
Zdeněk Pohlreich
Top
English