VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Reflex: Příjemné rozmazlování
2010-04-08, Text: Pavel Maurer, Foto: Pavel Maurer

Červený polštářek upevněný na zárubni nechrání dveře, ale hlavy hostůV jedné vysokohorské restauraci zapadlé na švýcarsko-rakouských hranicích mají na horní části dřevěné zárubně všech dveří přibitý červený polštářek, abyste se nebouchli do hlavy. Dům je přes 200 let starý a tehdy stavěli menší dveře, protože lidé byli menší. Restauratér zachoval historickou patinu domu do všech detailů, a navíc udělal maličkost. Kdo je roztržitý (jako třeba já), moc tuto měkkou drobnost ocení. Jde o zdánlivě nedůležité a okrajové detaily, jež se nám ale nesmazatelně zarývají do paměti.

Maličkosti potěší
Některé naše luxusní restauranty, třeba Allegro v hotelu Four Seasons, zase myslí na krátkozraké zákazníky, kteří si zapomněli brýle a nepřečtou jídelní lístek. Obsluha přispěchá na pomoc se sametem vystlanou dřevěnou krabičkou, kde si lze vybrat z celé sady brýlí se širokým rozptylem dioptrií. Všechny restaurace v hotelu Hilton mají jídelní menu také v Braillově písmu pro nevidomé.

V The Sushi Baru se personál s každým zákazníkem při odchodu přátelsky loučí zacinkáním lodního zvonu umístěného nad otevřenou kuchyní a ženy tu dostávají krásnou čerstvou růži. Potěší! Další podnik – Mlýnec – se vždy vyznačoval tím, že když měl někdo narozeniny, obdržel dort zdarma, a ještě mu přišli všichni číšníci zazpívat Happy Birthday. Jak americké, ale přiznejme si, že působivé.

V brněnském restaurantu Koishi, vyznávajícím japonskou kuchyni, si můžete zase exotické řasy, ryby či rýži koupit přímo v jejich obchodě. Stejně tak tento servis ve svém lahůdkářství nabízí například řecká Kavala, italské Aromi nebo novinka na trhu – sardská Ichnusa, která se zcela specializovala na okouzlující kuchyni Sardinie. Filosofie je jednoduchá: To, co jste okusili v restauraci, můžete si odnést domů a připravit sami. Příjemné a oboustranně výhodné.

Chefové na čumendu
Dobrým zvykem se také stalo, že mnozí šéfkuchaři přicházejí k hostům do restaurace, aby s nimi osobně probrali, co si dají k jídlu. Velké zalíbení teď nalezli někteří televizní turisté v návštěvách mediálních šéfkuchařů – „Chefové na čumendu“. Třeba jsem zažil, jak v podniku Da Emanuel čekali nějací lidé na „Itala v kuchyni“, milého pana Emanuela Ridiho, aby si mohli sáhnout na TV hvězdu. Objednali si sice jen zákusek, ale zdrželi se přes hodinu, než se dočkali. Zdeněk Pohlreich také potěší svou přítomností nejednoho návštěvníka svých podniků Divinis nebo Café Imperial. Popularita jistě zvyšuje obrat, navíc tam nevaří vůbec špatně! V kolébce brněnské vysoké gastronomie U Kastelána je zvykem, že šéfkuchař má dokonce jednou týdně službu na placu, aby si užil hostů.

A nakonec největší zážitek: šumavská Hospůdka Zemanka proslula široko daleko svými rozličnými hlavolamy, které obdržíte od pana majitele vzápětí po objednávce a můžete si potit mozky, než vám přinesou poctivé jihočeské jídlo.

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Nepijeme proto, abychom upadli, ale abychom se povznesli.
Perské přísloví
Top
English