VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Reflex: Sny o víně
2009-07-09, Text: Pavel Maurer, Foto: profimedia.CZ

Stále tomu ještě všichni nevěří, že přemýšlet o svých hostech se vyplatí. Restauracím i organizátorům vinných atrakcí.

Jsou prázdniny: takže víno nevíno, začnu dětmi: „Jídlo za vysvědčení pro kluky a holky za jedničky a dvojky. Po celý červenec pro žáky základních škol v restauracích Ambiente zdarma. Vysvědčení s sebou!“ No není to krásná nabídka? To jsem si přečetl na plakátku na pánské toaletě, v tom krátkém čase, když jsem se nemusel soustředit na nic jiného, a zase mi to připomnělo, že nejlepší restaurační marketing je to, co ti doporučí sousedka, nebo to, co vymyslí restaurace sama, protože prostě přemýšlí o svých hostech. Jen si zkuste okamžitě vybavit, kolik restaurací věnuje nefalšovanou pozornost vašim dětem, vaří pro ně chutná jídla, dokáže děti zaujmout, aby se v nich nenudily, rodiče na chvíli „neotravovaly“, aby chtěly přijít znovu ...?

Stovky restaurací dnes zahrnují své klienty pravidelnými dospěláckými zábavami: degustacemi vína, servírováním husiček a selátek, kursy vaření na exotická témata, tanečky na stole i pod stolem, ochutnávkami nevídaných pokrmů, předváděním kuchařského umění věhlasných zahraničních šéfk uchařů (hlavně z Francie), vařením hvězd a hvězdiček z televize, prostě spousta atrakcí. Když dva dělají totéž – není to však totéž! Jak známe!

Vinným hodům často chybí lehkost

V posledních týdnech jsem sledoval tři z mnoha vinných atrakcí, kde bohužel energie vložená do akce vůbec neodpovídala vstřícnému ohlasu a zájmu. Maďaři si pronajali drahý malostranský palác, aby předvedli své vinné skvosty. Zaujala mne třeba odrůda „ovčí ocas“ z oblasti Somló, kde prý na vulkanickém kopci roste víno, které, pokud je pijete hodně, vám zaručí, že budete mít jen samé syny! Chci tomu věřit. ň propos, kde mají něco na dvojčata? Celková prezentace však byla upocená, nemístně šetrná, zatímco maďarská vína se prodávala abnormálně draze. Bůh ví, kdo zde nakoupil, kdo byl ještě schopen reinkarnovat slavný bikavér?

Pak mi pro změnu napsala sommeliérka Klára, že bude organizovat na Národní třídě „Růžování“, něco jako slepou ochutnávku růžových vín (co jiného před létem?), kdy si my prosťáčci můžeme srovnat jazyky spolu s experty. Nádherný nápad! Jenže museli to odvolat pro malý zájem lidí.

A další případ: Před dvěma týdny jsem se odjel podívat na Festival otevřených sklepů (Moravská Nová Ves, Mikulčice, Nový Poddvorov atd.), padl na mne smutek, jak vesnice festivalem nežily, byly mrtvé jako vždy v sobotu odpoledne, přitom víno a vinaři byli tak skvělí, hudba hrála, doprava mezi vesnicemi perfektně organizovaná, tiskové materiály dokonalé ... ale něco chybělo. Sklepy se těžko hledaly, protože nikde nebyly navigační cedulky. Také chyběla ta lehkost, již nelze naplánovat, ale která se rodí v ústním podání, v jednoznačném vzkazu, že se akce neodehrává proto, aby někdo vydělal, ale především proto, aby se hosté měli dobře. Málo jsem cítil to tajemné, nepopsatelné a nedefi novatelné poselství, že návštěva bude stát za to, že je jedno, zda jsem sám, s dětmi, s rodiči, ve velké, či malé partě. Prostě já – jako organizátor – jsem připraven „pustit chlup“! Vždyť přece vím, že nejde o to, vydělat hned napoprvé, ale dát lidem krásnou chvilku, ona se mi ta velkorysost (tolik u nás šafránovitá) v každém případě brzy vrátí. Jen trochu odvahy. A pokud nevíte, nebojte se – děti vám to řeknou!

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Láska je omáčka, která teprve dá každému masu chuť.
Francouzské přísloví
Top
English