VYHLEDEJTE A HODNOŤTE

Pavel Maurer píše

 
Reflex: Vyhněte se hospodě na mýtince!
2010-09-02, Text: Pavel Maurer

Někteří lidé vypadají, jako by požadovali kaviár už k snídani namísto slaniny.
Jaromír John:
Nový Démokritos

Jít do neznámé restaurace „na blind“ je velmi nebezpečný hazard. Jen si vzpomeňte, kolikrát v životě jste se spletli? Chtěli jste reklamovat jídlo, protože nebylo dobré, dost teplé, nebo jste dokonce dostali na talíř něco jiného, než jste si objednali.

Každý tu situaci zná. Nechcete hádku s číšníkem, stydíte se dělat scény, chybějí vám jadrné, řekněme „pohlreichovské“ argumenty nebo vás nakonec obsluha nějak ukecá. Výsledek: zklamání, břichabol, nedůvěra, vyhozené peníze. Jídlo není automatická pračka se zárukou 24 měsíců. Moc špatně se vrací zpátky…

Jenomže jak najít ten správný podnik? Hospůdku nebo restaurant, úplně jedno jaké cenové kategorie, kde ovšem podávají stabilní výkony, kde jste si jist, že ať pozvete na večeři babičku ze Sušice, nebo britského následníka trůnu – nikdy se nespletete. Pivo je vždy dobře ošetřeno, rozumějí vínu i vodě, vaše oblíbená jídla můžete s důvěrou doporučit, obsluha ví, co nosí na stůl, a nechodí se stupidně ptát do kuchyně, zda jsou ryby mražené, či chlazené, není arogantní ani příliš familiární (když s vámi laškuje atraktivní servírka v přítomnosti vaší manželky, nejspíš si od vás nevyslouží moc velké dýško, že?). Na WC nemusíte potmě šátrat s odporem po vypínači a ubrus je čistý, květiny čerstvé, nebo raději žádné než umělé.

Je opravdu těžké mít v záloze pár takových podniků ve svém okolí, které uspokojí požadavky od setkání kamarádů z vojny až po významné výročí vašich rodičů či oslavu podepsání zásadního kontraktu vaší firmy. Jak je najít?

Jsem hluboce přesvědčen, že nejlepší reklamou na dobrou restauraci není plakát či inzerát v novinách, ale doporučení od přítele. Takzvaná šeptanda dokáže naplnit restaurace k prasknutí, a naopak „špatná image“ rychle zničit dobře zavedený podnik. Mám spoustu kamarádů, kteří v diáři ukládají spojení na pět restaurací, kam chodí pořád dokola, dokud se nezkazí nebo jim někdo nedoporučí něco nového. Jinak neuhnou a nemění.

Z hlediska ekonomiky restaurací jsou skvělými stavebními kameny, u nichž stojí za to si pěstovat loajalitu a hýčkat si je především tím, že úroveň gastronomie neklesá a majitel nepodléhá dodavatelům s přechodně zlevněným hovězím, aby krátkodobě uspořil. Tihle štamgasti totiž šíří dobré jméno podniku geometrickou řadou dál a restauratér pak raději investuje třeba do lepšího kuchaře než do rozhlasového spotu, jenž vás impotentně zve na něco, co jste ještě neokusili.

Dostávám spousty dopisů od zklamaných návštěvníků restaurací, ale i od těch, kdo zažili nevídané pokrmy za rozumnou cenu. Namátkou jen tak pro pobavení: „Číšníci s frňáky nahoru nevhodně vstupují do naší diskuse u stolu, aby si vynutili objednávku“, „Když se chcete poradit o vhodném vínu, doporučí bez zaváhání to nejdražší ...“ „V jedné brněnské pivnici na moji výtku ke svíčkové (oregano určitě není základní surovinou pro tuto úpravu hovězího) mi pan kuchař z kuchyně vzkázal doslova: ‚Když mu to nechutná, ať to nežere, nikdo jiný si nestěžoval!‘“ Názorů je čím dál víc a jídlo je nejen u nás frekventovaným tématem.

Každý z nás může doporučovat dobré restaurace, či naopak varovat, čemu je třeba se úplně vyhnout! Můžete se zúčastnit návrhů na „zlatý fujtajbl“, nebo naopak nominovat restauraci do nového vydání publikace Grand Restaurant 2011, která se objeví aktualizovaná na letošním vánočním trhu. Kdokoli chce svobodně a objektivně projevit svůj názor, může na www. grand-restaurant.cz hodnotit restaurace z celé republiky.

Přispěje k větší objektivitě „mapy“ doporučených restaurací, jež během posledních 14 let tajně navštívily tisíce nezávislých hodnotitelů a nemilosrdně je oznámkovaly jako ve škole od 1 do 5. Řekněme, že je to něco jako občanská obrana proti špatným podnikům a současně možnost podělit se o osobní doporučení těch, co stojí za to ochutnat. 

Komentář můžete vkládat, pokud jste oveřený hodnotitel.

Komentáře
Momentálně nejsou k dispozici žádné příspěvky
 



 
Pospěš si s prací, nikoli s jídlem.
Čínské přísloví
Top
English